LPG Regülatörü yüksek basınçta ve sıvı fazda gelen LPG yakıtının gaz fazına dönüşmesini ve basıncının düşürülmesini sağlar. Motorun ihtiyacına göre gaz akışını sağlar. Oto sanayilerde LPG Regülatörüne gaz beyni de denilebilmektedir. Ancak LPG ECU ekipmanına da beyin dendiğini unutmamak gerekir.
Sıralı LPG dönüşüm sistemlerinde ortaya çıkan beyin arızasında birçok farklı belirti görülmektedir. Bu belirtilerin nasıl tespit edilmesi gerektiğinin bilinmesi ise arızanın tespitinin doğru bir şekilde yapılmasını sağlamaktadır.
LPG dönüşüm işlemleri yapılmış araçlarda görülen BRC tüp beyni arızalarında araç kullanıcılarının karşılaştıkları en sık problem sabahları ya da uzun süreli parklardan sonra arabaların geç çalışmasıdır. Arızanın en sık görülen belirtisi olmasının yanı sıra araç sahiplerinin de en kolay anlayabildikleri belirti olmaktadır.
Bu belirtinin anlaşılması için yapılması gereken ise LPG beyin üzerinde yer alan map ya da vakum adıyla anılan ince bir hortum bulunmaktadır. Bu hortum yerinden çıkartılması gerekir. Daha sonrasında araç tek marş ile kolaylıkla çalışıyor ise o zaman LPG beyni diyaframının yırtıldığı anlamını taşımaktadır.
Regülatör diyafram hortumunun yırtılması durumunda ise diyaframın ya da Regülatörün tamamen değiştirilmesi gerekir. Ancak belirttiğimiz yöntemi uygulamanıza rağmen motorun çalışmasında hala zorlanma varsa o zaman LPG enjektör arızasının dikkate alınması gerekir.
LPG sistemi olan araçlarda yedek su deposu ve radyatöre gaz karışması nadirde olsa rastlanılan sorunlardan bir diğeridir. Eğer aracın yedek su deposuna gaz karışması söz konusu ise o zaman Regülatör içerisinde yer alan diyaframda bir arıza olduğu anlamına gelmektedir. Bu arızanın tespit edilmesi için ise yedek su deposunun kapağının açılarak içerisinde gaz kokusunun olup olmadığına bakmak yeterli olacaktır.
LPG’li araçlarda yaşanılan bu sorun bazı araçlarda hararetin yükselmesine neden olurken, performansın ise düşmesine neden olmaktadır. Ancak sebep olduğu arızalar içerisinde en önemlisi zaman içerisinde silindir kapak contasının yanmasına neden olmasıdır. Bu sebeple de araç sahiplerinin böyle bir arızadan şüphelenmeleri durumunda ya da yılda en az 1 kez yedek su deposunun kapağının açılmasının ve gerekli kontrollerin yapılması gerekmektedir. Bu sayede araçta sebep olabilecek yüksek maliyetli arızalardan araçlar korunmuş olur.
Zaman içerisinde kullanıma bağlı olarak basınç contasında ve diyaframda sertleşmeler ve yırtılmalar meydana gelmektedir. Yaşanılan bu sorunlar Regülatörün enjektöre gönderdiği gaz basıncı seviyelerinde değişiklik yaşanmasına neden olur. Araçta yaşanılan bu basınç dengesizlikleri ise öncelikle aracın gazla giderken benzine geçmesine neden olur. Ayrıca yakıt sarfiyatının artmasına ve rölantide dalgalanmaların yaşanması da söz konusu olacaktır. Tüm bunlar ise araçların performanslarının düşmesine neden olur.
Bu sorunların herhangi birinin yaşanması durumunda ise en kısa süre içerisinde BRC yetkili servisine gidilerek araçların bilgisayara bağlatılması gerekir. Bu sayede herhangi bir basınç hatasının bulunup bulunmadığı kolaylıkla anlaşılabilir. Birçok araç için basınç seviyesi 1100 ile 1200 mbar arasın da olmaktadır. Bu değerlerden daha düşük değerler ise düşük basıncı ifade etmektedir.
Hem sıralı hem de karbüratörlü LPG sistemlerinde özellikle kış aylarında görülen LPG Regülatör su kaçağı problemini beyin üzerinde yer alan dirsekleri değiştirerek kolaylıkla giderebilirsiniz. Bu problemin giderilmesi için LPG yetkili servisinden hizmet almanız gerekir. Bu sorunda yaşanılan en büyük problem ise birçok yetkili servisin LPG Regülatör dirsekleri yerine tamamen Regülatörü değiştirmeye gitmesidir. Ancak BRC marka olan sistemlerde dirsekler yedek parça olarak üretilir ve bu sebeple de sadece dirseklerin değiştirilmesi sağlanabilir. Markanın bu özelliği ise araç sahiplerinin daha az maliyet ile araçlarını tamir ettirmelerini sağlar.
LPG’li araç sahiplerinin en çok yüz yüze kaldığı problemlerden birisi yukarıda belirttiğimiz arızaları yaşadıklarından ürünü yenisiyle mi değiştirmeli yoksa tamir mi ettirmeliyim diye kararsız kalmalarıdır. Burada LPG ustasının tavsiyeleri önem arz etmektedir. Eğer tamir ile kurtarılmayacak durumda ise usta size değişim önerebilir. BRC markası olduğunda Regülatör sistemler içerisinde yer alan tüm parçaların yedekleri piyasada yer almaktadır ve kullanıldıklarında ilk günkü performansı gösterirler. Bir yandan ithal BRC markası yerine yerli Regülatör sistemi kullanmak doğal olarak LPG dönüşüm sisteminin performansını olumsuz olarak etkileyecektir.
Regülatör arızası söz konusu olduğunda BRC yetkili servislerinden hizmet alınması önerilir.