LPG Otomobil Tankları
LPG araç tankları basınçlı kaplar statüsünde olup azami 115 atmosfer gaz basıncına ve dış etkenlere mukavemetli olarak imal edilir. LPG gazını emniyetli olarak muhafaza eder. Silindir ve toroidal (Simit) olmak üzere iki çeşit gaz tankı vardır. Genellikle bu tip tanklarda 3 – 4 mm kalınlığında çelik sac kullanılır. Bu saclar röntgen dikişli kaynak sistemi ile birleştirilir. LPG Tankları ECER 67 standardında olmalıdır. LPG tankları 10 yıldan fazla kullanılmaz. Ömrünü dolduran tanklar imha edilmelidir. Benzin deposu ise plastikten imal edilir. Plastik benzin deposunun kaza anında delinmesi ve yırtılması çok kolaydır. Bu nedenle LPG Tankı kaza anında daha güvenlidir.
CNG Nedir?
Compressed Natural Gas yani sıkıştırılmış doğalgaz anlamına gelen CNG, mevcut gazın 3000 ila 3600 PSI arası değerlerde basınca dayanıklı tanklarda sıkıştırılmasıyla elde ediliyor. Bu işlem sonucu yüksek yanıcılık oranına sahip CNG oluşuyor. CNG, gaz formunda olduğundan dolayı hacmi oldukça yüksek bir hacme sahip. Buna karşılık daha büyük depolama alanlarına ihtiyaç duyuyor. Binek araçlarda kullanımının fazla olmamasının nedeni de bu. LPG’ye oranla hem performans hem de tüketim anlamında daha verimli. Türkiye’de CNG sistemleri daha çok toplu taşıma araçlarında kullanılıyor.
Benzinli motorlar LPG dönüşümlerinde olduğu gibi istenildiği zaman benzinle ve doğalgazla çalışabilir. Benzinli motorların dönüşümünde en büyük problem doğalgazın araç üzerinde depolanmasıdır. Doğalgaz (CNG) tüplerinin çok ağır ve çok büyük olmasından dolayı araç içerisinde çok fazla yer kaplamaktadır.
CNG temiz, kokusuz ve aşındırıcı, yakıcı ve çürütücü olmayan alternatif bir yakıttır, petrol ve dizel gibi geleneksel yakıtlara nazaran daha ucuz, verimli ve çevre dostudur (www.cng.co.tt/what-is-cng/). CNG havadan hafif olmakla beraber, atmosfere daha kolay yayılır ve yanma işleminin gerçekleşmesi için zengin karışımlar oluşturmaz, dolayısıyla sıkıştırılmış doğalgaz güvenli bir yakıttır. CNG sülfür, parçacıklı madde, ağır metal kalıntıları ve zehirli madde içermez, sıvı yakıtlara göre daha temiz yakıt tüketimi yapar ve motor yağına zarar verecek ikincil ürün bırakmaz, dolayısıyla bakım masraflarını azaltır
LPG Tankının araca montaj edilmesi
LPG deposu binek araçlarda, genellikle bagaj bölümünün en arkasına toroidal veya silindir tank kullanılarak yapılır.
Tank montajında en önemli husus; multivalfin tank üzerine monte edilmesidir. Multivalf üzerindeki göstergenin ve multivalfin yatay konumda olması gerekir. Tanklar; uygun şekilde, farklı uzunluk ve çapta üretilirler. Litre kapasiteleri boyutlara göre değişiklik gösterir. Tank hangi boyutta olursa olsun montajı aynıdır.
LPG Tankı üzerindeki Multivalfin görevleri şunlardır;
Maksimum yakıt kapasitesi deponun toplam kapasitesinin % 80’ idir. Kalan % 20’ lik bölüm LPG buharıyla doludur. Böylece sıcaklıkta bir artışla birlikte içerdeki sıvının bütün hacmi doldurmadan genleşebilmesine imkan sağlanır. Multivalf gaz dolumunu emniyetli seviyede tutar.
Dönüşüm yapılana araçlarda doğru bir ürün seçimi ile gerekli montaj yapıldığı zaman herhangi bir performans kaybı ya da hasar yaşanmamaktadır. Ama seçilen ürün kalitesinin de mutlaka yüksek olması gerekmektedir. Yüzde yüz müşteri memnuniyeti sağlayan ürünleri seçmeniz sizin için faydalı olacaktır. Ayrıca otogaz kullanımı sayesinde benzine göre çok daha az karbon atığı bırakılır. Bu sayede motor ve motor yağının da korunmasını sağlamaktadır.
LPG Tank çeşitleri:
Depolama tankı
LPG’ nin depolanacağı çelikten yapılmış, atmosfere kapalı kaptır.
Küçük basınçlı tank
Toplam su kapasitesi 15 m^3’ den küçük çelikten yapılmış, atmosfere kapalı basınçlı kaptır.
Büyük Tank
Toplam Su kapasitesi 15,1m3 ila 110m3 arasında olan çelikten yapılmış, atmosfere kapalı basınçlı kaptır.
Yerüstü Tank
Her tarafı yer seviyesinin üstünde bulunan ve üzeri kum ve toprak gibi bir örtü malzemesiyle kaplanmış tanklardır. Tankların tüm yüzeyi güneş ışığını yansıtacak beyaz renkli boya ile boyanmalıdır. Ayrıca tank sahası uygun ölçüleme ile emniyet mesafelerine uygun olmalıdır.
Yeraltı Tankı
Gövde üst yüzeyi toprak altında kalan tanklardır. Tank kapağı kısmen toprak üstünde kalmalıdır.
Örtülü tank
Yer seviyesinin üstünde veya kısmen yeraltında olup, her tarafı en az 30 cm toprak, kum, yanıcı ve korozif olmayan malzemeyle kaplı tanklardır.
Topraklama
Yerüstü tankları ve buharlaştırıcıları topraklanmalıdır. Bu irtibatın minimum direnç değerli olması iyi topraklama anlamına gelmektedir. Topraklama işleminin 2 amacı vardır.
Topraklama ölçümü ‘megermetre’ ile yapılmalıdır. Flanş çiftlerinde iki flanş yüzeyi arasında elektriksel iletkenliği sağlayacak malzemeler (bakır-lama) kullanılmalıdır.
Çoğu hidrokarbon yakıtlara göre LPG’nin karbon-hidrojen oranı düşüktür. Dolayısıyla ürettiği birim enerji başına çok daha az karbondioksit (CO2) açığa çıkar.