LPG ciddi bir yakıt tasarrufu sağladığı ve çevreye benzine nazaran daha az zarar verdiği için tüm dünyada otomobillerde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır.
Günümüz araçlarına uygun LPG sistemleri uygulanması için LPG kitleri çeşitlilik göstermektedir. Atmosferik motorlu araçlar için ayrı, direkt enjeksiyonlu araçlar için LPG sistemleri ayrıdır. Günümüzde en yaygın olarak kullanılan Atmosferik motorlu araçlar için tasarlanan sıralı sistem LPG kitleridir. LPG Enjeksiyonu aracın manifold girişi delinerek yapılır. Delme işlemi sonrası nozul montajı esnasında Loctite kullanılır. LPG Enjeksiyonu son teknoloji LPG Enjektörleri ile yapılır.
LPG dönüşüm kit çeşitleri olarak aşağıdaki kitler bulunmaktadır.
Sıralı PLATİNUM-COMFORT LPG Kiti
Sıralı Plug and Drive LPG Kiti
LDI LPG Kiti ( Likit Direkt Enjeksiyon)
Karbüratörlü LPG Kiti
SDI LPG Kiti ( Sıralı Direkt Enjeksiyon)
Sıralı Plug and Drive CNG Kiti
Tüm LPG kitlerinde Elektronik Kontrol Ünitesi bulunmaktadır.
En yaygın kullanılan LPG kitleri, BRC Comfort ve BRC Platinum LPG kitidir. Atmosferik motorlu 3-4 silindirli araçların tümüne LPG Dönüşümü yapılabilir.
Her iki LPG dönüşüm kiti enjeksiyonlu-atmosferik motorlarda kullanılabilir.
LPG tankları basınçlı kaplar statüsünde olup azami 115 atmosfer gaz basıncına ve dış etkenlere mukavemetli olarak imal edilir. LPG gazını emniyetli olarak muhafaza eder. Silindir ve toroidal ( Simit) olmak üzere iki çeşit gaz tankı vardır. Genellikle bu tip tanklarda 3 – 4 mm kalınlığında çelik sac kullanılır. Bu saclar röntgen dikişli kaynak sistemi ile birleştirilir.LPG Tankları ECER 67 standardında olmalıdır. LPG tankları 10 yıldan fazla kullanılmaz. Ömrünü dolduran tanklar imha edilmelidir. Benzin deposu ise plastikten imal edilir. Plastik benzin deposunun kaza anında delinmesi ve yırtılması çok kolaydır.
LPG sayesinde benzinle çalışan motoru %40 daha ucuza çalıştırabilirsiniz. Dizel motorlara ise teknik olarak Otogaz dönüşüm kiti ile dönüşüm yapılabilir ancak tasarruf oranı çok düşüktür.
LPG’ li araçlarda şunlar meydana gelir;
Temiz egzoz gazı
Motor yağının kullanım süresi uzar.
Karbon birikimi olmadığından motorun ömrü uzar.
Temiz yanma
Ateşleme bujisinin ömrünü uzatır.
Yakıt pompası gerekmez
Enjeksiyonlu yakıt sistemi
Kapalı yakıt sistemi
LPG benzine oranla daha yüksek oktan sayısına sahip olması nedeniyle motorlarda sıkıştırma oranı arttırılarak motor verimi ve gücünü arttırmak mümkündür.
Her 10.000 km sonrası filtre değişimi tavsiye edilir. Termoplastik veya bakır boru yakıt hattı olarak kullanılır.
LPG buharı havadan 1.5 kat daha ağırdır. Havaya yavaşça karıştığında zeminde birikir.
ECU (ELEKTRONİK KONTROL ÜNİTESİ)
24 MHz mikro işlemci kullanan yeni 32 pinli ECU’lar; BRC AR - GE bölümünde geliştirilmiş ve BRC tesislerinde üretilmiştir. Kompakt elektronik dizaynı ve kullanılan yüksek teknolojisi sayesinde ebatları küçültülmüş ve kontrol hızı artırılmıştır. EOBD bağlantısı sayesinde en hassas ayarları yapabilme ve aracın gerçek zamanlı parametrelerini kontrol edebilme imkanı sağlar.
Sıralı Otogaz Sistemleri
Aracın ilk çalışmasının benzin ile yapıldığı daha sonra motor sıcaklığının 40°C’ye gelmesi ile birlikte otomatik olarak gaza geçen sistemlerdir. Egzoz gazları içerisindeki oksijen miktarı ölçülerek, elektronik kumanda ünitesi yardımı ile yakıt miktarı Regülatör ve enjektörde uygun şekilde düzenlenmektedir.
Araçlarda Sıralı Otogaz Dönüşümü Nasıl Yapılır?
LPG Tankın da bulunan gazın, yakıt hattı çekilerek motor kısmına getirilmesi ile Regülatör, yüksek basınç altında sıvı olan gazı buhar fazına çevirir. Regülatörden buhar fazında çıkan LPG filtre edilir ve pisliklerden arındırılır. Daha sonra enjektörler vasıtası ile silindirlere verilerek yanma sağlanmış olur.
Mekanik montajın ardından, araca özel kalibrasyon yapılır. Sistemin devreye girmesi için kalibrasyonun yapılması şarttır. Kalibrasyon ile LPG ECU’su aracın tüm çalışma parametrelerini hafızasına alarak benzin haritasının aynısını LPG için oluşturur. Böylece araçta hiçbir performans kaybı yaşanmaz.
Kalibrasyondan sonra araç gaza geçmeye hazırdır.